22 Mart 2009 Pazar

Su gibi Aziz ol, evladım.


Yaşlı Kaptan- (Bardağını uzatarak) Su koyar mısın evladım?
Genç Zabit - Buyrun, süvari bey. (Bardağa sürahiden su döker.)
Yaşlı Kaptan- Su gibi aziz ol, evladım.

Dışarıda gökgürültülü güzel bir bahar yağmuru yağıyor. Ben bilgisayarın yanında asılı olan Ülkü takviminin yaprağına bakıyorum, Dünya Su Günü. yazıyor. Yukarıdaki anektot canlanıyor gözümde, anılar suya dair;
Gemide çalışmaya başladığım ilk yıllarda kaptanımızın bu söylemi garip gelirdi bana. Suyun aziz olduğunu hiç düşünmemiştim gençliğimde. Gemilerde tatlı su, yakıt kadar önemli ve değerliydi. Limandan hareket etmeden önce tatlı su tankları doldurulur ve her gün iskandil edilerek kalan miktar izlenirdi. Musluklarımız üstüne basılarak çalışır, bırakınca bir süre akan su kısa sürede kesilirdi. Bu nedenle tek elimizle yüzümüzü yıkardık. Banyo yaparken az su harcamaya dikkat ederdik. Hele de gemi vardığı limanda yanaşamayıp demirde (açıkta) kalırsa su kesintileri başlayabilirdi. Geminin yanaşması çok uzarsa, su musluklardan iyice akmaz olur, su tanklarının menholleri(kapakları) açılır, kovalarla su çekerdik. Limandan yanaşıyorsunuz dediklerinde Çölde su bulmuş bedevi gibi sevinirdik. Sonraları seyir halindeyken çalışan, deniz suyu arıtma cihazları gemilerde yaygınlaştı ama tatlı suyu tasarruflu kullanma anlayışı asla unutulmadı.
Ben evde olduğum zamanlarda da suyu hep tasarruflu kullandım. Şakır şakır akan su da hiç banyo yapmadım, yapamadım. Boşa akan suyu nerede görsem içim cız etti. Zaman zaman çok uygun ve ucuz fiyata aldığımız suyun, yokluğunda ne kadar değerli olabileceğini hep hatırladım.
Afrika'da insanların bir bardak suyla abdest almalarını bir ibadet gibi izledim.
Aç kalan insanın üç ay, susuz kalanınsa üç gün yaşayabileceğini öğrendim.
En pahalı içki, bir bardak temiz sudan daha değerli olmadı benim için.
Televizyon'da, hiç susuz kalmamış takım elbiseli insanların su forumunu izledim. İnandırıcı gelmedi bana söyledikleri, yaşayan bilir...Suyu olmayan köydeki kadının taşıdığı bakraç daha anlamlı göründü gözüme.
Tasarruf adlı bir ders konulmalı okullara, belki de yarışmalar düzenlenmeli öğrensin diye insanlar, susuz kalmanın ne olduğunu. Yaşam su da başladı, su olmadan süremez!

1 yorum:

  1. Geçen yıl "Conta Hareketi" isimli bir kampanya başlatılmıştı. Başlangıçta ürkmüştü insanlar slogandan. Sonra mevcut su kullanımındaki tasarrufun çok önemli bir bölümünün bu yolla elde edileceği duyurulmuştu. Projenin tanıtımında ise Gülben Ergen'in kullanılması, işin amacından daha çok konuşulmıştu anımsadığım..

    Dünyada zaten yoksunluk çekmeyenlerin yürüttüğü projelerden ötürü yoksunluklar yaşadığımızı düşünüyorum.

    Merhaba demeye geldim bende..
    Selamlarımla..

    YanıtlaSil